Kwasowa Grota Heroes VIIMight & Magic XHeroes III - Board GameHorn of the AbyssHistoria Światów MMSkarbiecCzat
Cmentarz jest opustoszały



Mody

No dobrze, wyglądałoby to tak: modowanie zaczęło się na dobrą sprawę niemal tuż po premierze H5, a nawet wcześniej. Szybko na czołówkę modderów wybili się Vlaad, sfidanza, radar, xManiaCCCx, Alcibiades, później Kronos1000. Służyli radą każdemu, kto potrzebował pomocy.

Dość wcześnie pojawiły się mody dodające drzewce z bety (patrz też posty poniżej), nowe elementy interfejsu czy podmieniające Upiory na Czarnych Rycerzy (w zasadzie ostatni wymieniony był chyba pierwszy tak naprawdę). Eksperymentowano z modelami.
Szybko (pod koniec czerwca 2006) pojawił się poradnik z oszustwami :P

Początkowo "Modders Workshop" miał się nazywać "Arcane Forge".Dział powstał chyba 24 czerwca 2006 link.

Pod koniec (według Wiki - w październiku) 2006 rozpoczynają się prace nad Legends of the Ancients, modem wydanym ostatecznie dla Kuźni Przeznaczenia, który opowiada dalsze losy bohaterów z Heroes 4. Głównie opiera się na nowych kampaniach i bohaterach. Porzucony mniej-więcej w połowie (po wydaniu latem 2007 2 z planowanych 4 części). Moda tworzył Marzhin, który został później zatrudniony przez Ubisoft, gdzie był jednym z najważniejszych designerów map do Heroes 6.


Oto kolejne modyfikacje:

* Na początku roku 2007 pojawiła się pierwsza chyba koncepcja wielkiego moda, Ghost of the Past autorstwa użytkownika VokialBG. Było dużo zapowiedzi, obiecujące obrazki i praktycznie zero efektu.
* Pod koniec stycznia 2007 działalność rozpoczęła Modding Wiki, gdzie do dziś można znaleźć parę ciekawych informacji o modowaniu. Wtedy na pewno wiedziano już, jak dodać nowych Bohaterów, a także nowe tematy muzyczne.
* W Czerwcu 2007 - Ogłoszono rozpoczęcie prac nad Klasycznym Heroes 5, które upadło równie szybko jak zostało ogłoszone.
* W połowie 2007 pojawiła się lista dostępnych dotychczas modyfikacji.
* Pojawiła się też modyfikacja podmieniająca Fortecę na Wrota Żywiołów (autorstwa Radara, Polaka).
* W połowie 2007 wystartował też następny duży projekt - Karadoriańskie Opowieści, który zaszedł dość daleko, a zawierał dodatkową frakcję Nexus, która podmienia Loch. (grywalny, choć IMO nieco niedopracowany).
* W tym czasie można było również ujrzeć Enta Plagi, który podmieniał skasowanego Yeti, oraz Alternatywnego Dżina.
* "Lepiej późno niż wcale". Po dość długim czasie pojawił się poradnik o teksturach.
* We wrześniu 2007 do życia przywrócono Ghosts of the Past, z jeszcze większymi zapowiedziami. Było nawet coś do pobrania, ale linki chyba wygasły. Mod upadł pod pod koniec 2007.
* We wrześniu 2007 opublikowano listę nieopisanych w oficjalnych poradnikach funkcji skryptowych, rzecz przydatna dla każdego :)
* W tym czasie popularne stało się modyfikowanie tekstur w Dzikich Hordach.
* Ponadto, mod z kampaniami z podstawki i Kuźni pod Dzikie Hordy.

Zapomniałem o ważnym modzie - w październiku 2007 na HC znano już Xazardous mods, zestaw modów do interfejsu (aktualne linki i wersje w Jaskini Behemota, sam się przyczyniłem odrobinkę do rozwoju moda Combat :)) Nie była to modyfikacja przełomowa, jednak bardzo popularna.

W grudniu 2007 pojawił się mod na unikalne modele bohaterów, herosów z kampanii w rozgrywce na pojedynczych mapach.

Wielki projekt Quicksilver II, nic ciekawego nie wyszło (choć chyba było coś do pobrania).
Autorem zamieszania był niejaki BIG_JOCKER, autora moda do WoG-a, o nazwie Quicksilver właśnie.

Na koniusieńku 2007 pojawił się mod New Creature Framework. I Bohaterowie Axeoth (do stawki dołączył magnomagus, autor RPE będącego sukcesorem tego pierwszego, a teraz heroes 5.5, spadkobiercy RPE :P)


I... woah, wygląda na to, że historia moddingu Heroes V jest dość rozległa.


(Dlatego teraz trochę krócej i szybciej :P)

* Na początku 2008 nastąpił wysyp jednostek do NCF i tutoriali VokialaBG. Pojawił się również pomysł na frakcję z jednostkami z NCF, a oto efekt Covenant Town.
* Na początku 2008 Hellburn i spółka zakończyli prace nad modem zmieniającym tekstury istot Nekropolii.
* Mod Magnomagusa, który podmienia jednostki w niektórych wieżach podczas oblężenia. Link wciąż działa.
* The Flame of The West, projekt który szybko padł (chociaż najprawdopodobniej można było coś pobrać), głównie przez ograniczone możliwości techniczne modderów.
* Nie lada ciekawostką będzie z pewnością mod z muzyką z Bety H5. Jest też coś dla fanów starego uniwersum
* Tu z kolei Zielone Orki.
* To również całkiem ciekawy modzik.
* W Marcu 2008 roku nastąpiła reanimacja Quicksilver III. Mod doczekał się wersji do pobrania.
Kwiecień 2008, na podstawie NCF pojawił się zestaw kolejnych alternatywnych ulepszeń.


Następnie pojawiło się kilka mniej lub bardziej zaawansowanych modyfikacji:


* Duel 20, mod podmieniający Bohaterów w trybie pojedynków (z nową areną).
* Mod, który zmniejsza doświadczenie wymagane do awansu na wysokich poziomach.
* Pod koniec kwietnia 2008, miała miejsce premiera Karadoriańskich Opowieści (beta).
* Na początku czerwca pojawiła się autorska wersja generatora map losowych autorstwa niejakiego Neverminda.
* Potem, pod koniec miesiąca, pojawiła się wersja beta Generatora Szablonów Map Losowych (RTMG) autorstwa moddera SimonaK.
* Następnie przez dość długi czas, pojawiały się same drobne modziki. Wśród nich nowe aury pod bohaterami (autor: TSoD). Końcówka 2008 i kolejny mod na aury.

Na koniec grudnia 2008 modderzy jakby się ożywili, zwłaszcza dużo pojawiło się modyfikacji autorstwa TSoD:
* Poprawiona jakość ikon (kompatybilna ze wszystkim).
* Paczka z siedliskami stworzeń poziomów 4-7 (dla mapmejkerów).
* Nowe areny walk

Chyba pod koniec 2008 roku miała miejsce premiera moda-mapki "Dark Messiah", z oddzielnym scenariuszem fabularnym.

Rok 2009 rozpoczął się od pomysłu na nową frakcję (mod został ukończony). W lutym 2009 roku pojawił się pomysł, na podwójne klasy Bohaterów dla każdej frakcji (Autor - Alcibiades).

Marzec 2009 to czas, w którym pojawił się tutorial jak dodać nowe pola bitwy (Zenithale).

Ciekawą modyfikacją jest możliwość wybrania rodzaju łodzi do wybudowania w Stoczni poza miastem. (Autor - SimonaK

Kolejne dokonania fanów Heroes V


Jedną z ważniejszych postaci tamtego okresu postacią był również Fiur.

* W maju 2009 zamieszczono wielką paczkę ze wszystkimi powstałymi do tej pory stworzeniami NCF.
* W połowie 2009 zaczęto dyskutować na temat możliwości dodania zupełnie nowych miast. Dotychczas bez żadnych efektów (choć da się dodać nowe miasto na konkretne mapy, tylko że mechaniki są takie same jak w jednym z już istniejącym).
* Wyobraźnia nie ma granic. W odmętach internetu, można znaleźć mod, który podmienia flagi Bohaterów. Jest też Szwedzki mod jeszcze aktualny!
* Wrzesień 2009, premiera w pełni funkcjonalnej wersji RTMG (niestety, nie zapoznawałem się z tym bliżej, ciężko się pracuje z tym modem :P)
* Prowadzono także dywagacje na temat zwiększenia liczby klas Bohaterów, prequel do Role-Play Edition.
* Ciekawostka: niejaki WindBell rozpracował strukturę pliku "GroundTerrain.bin"
* Tutaj mamy mod na teksturki renegatów, teraz są niebieskie.
* Styczeń 2010, powstaje Archangel, program do wyciągania plików geometrii z gry i konwersji ich do modyfikowalnego formatu.
* Luty 2010, rozpoczęto wzmożone prace nad projektem RPE (Magnomagus)
* Tuż potem ogłoszono mod The Rise of the Lich King, wersja 1.0 w październiku 2010, link wciąż aktualny.
* WindBell opracował też narzędzie do konwersji map z H3 do H5. Niestety po chińsku.
* Kogoś mogą zrażać wyeksponowane wdzięki żeńskich jednostek. Jest na to recepta. Powstał mod wprowadzajacy cenzurę.
* Luty-Listopad 2010 to okres prac nad Wintrial Town - miastem Szroniaków, które obecnie jest w pełni grywalne. Autorem jest nasz rodak.

W Marcu 2010 roku, niezbyt wtedy znany Sylan, rozpoczyna pracę nad miastem "Azyl" - jego nowa wersja pojawi się w Skull of Shadows.

* Nie mogło być inaczej. Powstał również mod Władca Pierścieni autorstwa - Menelaga i jego spółki. Będący kontynuacją modyfikacji z kwietnia 2010.
* Uzurpator mod, doczekał się kontynuacji, włącznie z Sercem Ashan jest to chyba pierwszy taki duży polski projekt. Który w dodatku został wydany w grywalnej wersji. Jednak z dzisiejszej perspektywy jakość może się wydawać dyskusyjna.
* Arcania, miasto Faucha wykonane z użyciem wcześniej istniejących jednostek NCF (i paru nowych).
*Heroes of Might and Magic Classic po raz trzeci.
* W lutym 2011 wydano pierwszą wersję ulepszonego AI autorstwa Quantomasa. Niedługo potem ogłoszono, że jest to jedynie część wielkiego projektu, który zupełnie zmieni gameplay gry, o nazwie Eternal Essence. Jego upadłość stała się faktem na przełomie lat 2014 i 2015, jednak Quantomas wciąż pracuje nad udoskonaloną wersją swojej sztucznej inteligencji (chce doprowadzić ją do wersji 3.2). Potem projekt ma stać się w całości komercyjny.
* Conflux mod, podmienia Akademię, autorstwa Polaka.
* Refuge Town autorstwa Faucha, ostatecznie wydany jako Cathedral
* Październik 2011, premiera pierwszej wersji Cytadeli autorstwa Sylana.
* Praktycznie w tym samym czasie rozpoczęły się prace nad Sanktuarium
* Pre-Rendered Textures, ładny mod graficzny, niestety dość słabo rozwinięty, prawdopodobnie będzie kontynuowany w ramach Heroes 5.5 magnomagusa.
* 24 listopada 2011, ogłoszenie prac nad The Chaos Theory (wciąż rozwijany).

29 listopada, ogłoszenie prac nad Księgą Czarodzieja (pierwotnie część Serca Ashan), samodzielna trylogia, obecnie Menelag pracuje nad ostatnią łatką do całości.


Jest tego znacznie więcej!

* 2012 rok, The Graphics Overhaul, taka bardziej rozwinięta wersja PRT.
* Modyfikacja, która miała dać każdemu z bohaterów własny temat muzyczny, ściągnięty z poprzednich części Heroes, i nowe tematy do walk, ale skończyło się na zablokowaniu jednego z plików przez MediaFire (prawdopodobnie przez nieporozumienie, ale nie wnikam) i usunięciu reszty przeze mnie. Pozostał tylko trzon, który można tylko samodzielnie wypełniać swoimi utworami - i który dodaje do gry nieaktywny temat walki Akademii. Nie powoduje błędu sumy kontrolnej. Starą wersję wciąż mam na dysku.
* Kolejny mniejszy modzik, który usuwa wirujące dyski spod stworzeń.
* Grudzień 2012, pierwsza wersja Kompendium Miast Lorda Khorne'a, ożywienie prac nad Sanktuarium i nowe podejście do tej frakcji (zaprezentowano m.in. zupełnie nowe modele, nooo... "pożyczone" z H6 podobno). Obecnie są tam chyba wszystkie istniejące fanowskie miasta.
* Ogólnie rzecz biorąc 2011 i 2012 rok upłynął pod znakiem Eternal Essence.
* Początek roku 2013, premiera Reanimation Mod, który wprowadził do gry elementy mechaniki H6 (konwersja miast, własne drużyny, strefy kontroli itp.).
* Kwiecień 2013 i później - modyfikacja szkół magii autorstwa Desmonda, warta wspomnienia bo Grotowa i dokończona.
* W maju 2013 rozpoczęła się swego rodzaju debata starych i nowych modderów na temat tego, co właściwie można zmodyfikować. Wydaje mi się, że nie doszło do żadnych sensownych ustaleń.
* Wielką radość sprawił powrót Sylana do modowania w wakacje 2013 i nowa wersja Cytadeli.
* Grudzień 2013, PEST (nazwa to swoisty żart, bo "pest" to po angielsku takie "paskudztwo", "pasożyt", "szkodnik"), czyli Permanent and Endless Simultaneus Turns - modyfikacja służy do gry przez Internet i pozwala na granie w trybie Tur Jednoczesnych bez względu na to, jak blisko do siebie podejdą obaj gracze. Po prostu ten tryb się nie wyłącza w pewnym momencie, jak to ma miejsce w zwykłej wersji gry.
* W roku 2014, pojawił się kolejny projekt BIG_JOCKERa, znowu nieźle się zapowiadający i znowu upadły.
* Maj 2014, ogłaszam wszem i wobec wielki projekt. 24 grudnia oficjalnie ogłaszam koniec prac, publikuję wszystko, co było razem z jedną testową mapą i ukrywam się w Kwasowej Grocie :P
* Ciekawostka: po upadku Quicksilver III pojawił się mod Quicksilver IV, tym razem do Heroes VI, i to w miarę dokończony, a to dlatego, że nie było żadnych zapowiedzi.

Ogólnie rok 2013 do połowy 2014 można uznać za spory zastój w moddingu i znaczne osłabienie entuzjazmu modderów i graczy. Mało kto już gra w H5 (przynajmniej tak się wydawało).

19 Sierpnia 2014, Sylan ogłasza wielki projekt "HoMM V: Skull of Shadows", który ma podmienić wszystkie istniejące miasta na nowe (m.in. już istniejący Azyl i Cytadelę, nowe Zagajnik ("las"), Kuźnię/Faktorię ("Forge), miasto Pustynnych Elfów, Grotę i Iglicę ("Vori")) i zawierać nowe kampanie. Podzielony będzie na trzy części. Oto link do oficjalnej strony


Październik 2014, Raelag323 po długich wprawkach i przygotowaniach ogłasza projekt "Wybraniec Ashy". Zapowiada się nie najgorzej.

3 maja 2015 magnomagus ogłosił projekt Might and Magic Heroes 5.5, który jest ulepszoną wersją RPE, zawiera elementy PRT, i kontynuuje zamysły Eternal Essence, jak również wprowadza nowe skrypty, wzbogacające mechanikę, w tym duże pola bitwy w bankach (gdzie za walkę dostaje się surowce), nowa mechanika chaty wiedźmy, nowi bohaterowie, nowe obiekty (kilka) i znacznie ulepszony generator map losowych. Aktualnie dostępna beta (22-05-2015).


04.07.2015 światło dzienne ujrzała ostatnia część "Księgi Czarodzieje" zatytułowana "Zagubione Listy".

Niedawno, za sprawą użytkowika farfromrefuge, pojawiła się modyfikacja poprawiająca wygładzanie krawędzi. W dodatku użytkownik xuxo przygotował mod Pre-Rendered Textures, który poprawia tekstury i dodaje nowe obiekty na mapie przygody. Oto efekty ich pracy:


I to chyba byłoby na tyle - od początku do dziś

Najważniejsze postacie moddingu H5 (według mojego odczucia):

Vlaad, sfidanza (również moderator MW), radar, Alcibiades, VokialBG (również moderator MW), Hellburn, Kronos1000, TSoD, SimonaK, Hayven, Psatkha, zahar, Menelag (+Dwito), sylan, magnomagus, Lord_Khorne, być może BIG_JOCKER - umie sporo, zapowiadał jeszcze więcej, i to kilkakrotnie, a nie wydał prawie nic, a już na pewno nic ostatecznego, co też czyni go swego rodzaju symbolem.

© 2003-24 Kwasowa Grota. Wszelkie prawa zastrzeżone. Jakiekolwiek kopiowanie, publikowanie lub modyfikowanie tekstów grafiki i innych materiałów chronionych prawem autorskim znajdujących się na stronie bez wyraźnej zgody autorów jest zabronione.
Komnaty "Heroes V". Redakcja, kontakt