Po pierwsze, czym jest właściwie modyfikacja? Dla tych, którzy nie wiedzą: modyfikacja to nieoficjalny i darmowy plik, który modyfikuje zawartość oryginalnej gry. Wiele takich modyfikacji można znaleźć w Internecie, również tutaj, w Kwasowej Grocie. Za pomocą tych plików (zwanych również modami) można zmienić wiele aspektów gry, a konkretne możliwości zależą od m. in. sposobu kompresji plików i istnienia odpowiednich narzędzi. Nie trzeba chyba wspominać, że najlepiej pracować z najnowszą wersją gry - Heroes of Might and Magic V: Dzikie Hordy (Tribes of the East) 3.1.
W przypadku Heroes 5 sprawa jest o tyle łatwa, że do modyfikacji plików wystarczą podstawowe programy, odrobina cierpliwości i znajomość języka angielskiego. To właśnie sprawiło, że mody do Heroes V zaczęły pojawiać się niedługo po premierze gry. Aby rozpocząć przygodę z moddowaniem, wystarczą następujące programy:
W przypadku Heroes 5 sprawa jest o tyle łatwa, że do modyfikacji plików wystarczą podstawowe programy, odrobina cierpliwości i znajomość języka angielskiego. To właśnie sprawiło, że mody do Heroes V zaczęły pojawiać się niedługo po premierze gry. Aby rozpocząć przygodę z moddowaniem, wystarczą następujące programy:
7-zip File ManagerAlbo inny archiwizator, np. WinRAR - za jego pomocą otwieramy pliki .pak z folderu data w folderze z grą, a także pakujemy gotowe modyfikacjeszczegóły zostaną omówione dalej; jeśli chcesz się dłużej pobawić z plikami Heroes 5, zalecane jest wypakowanie wszystkich plików z pliku data.pak do jednego folderuna przykład C:/Program Files/Heroes of Might and Magic V/data/data/... i za pomocą okna właściwości odznaczyć właściwość "Tylko do odczytu", plików tych NIE modyfikujemy, a jedynie kopiujemy i modyfikujemy kopie; NIGDY nie modyfikuj plików .pak ani ich zawartości!!!
Tak może wyglądać zawartość folderu data po wypakowaniu pliku data.pak
Notatnik/Notepad ++Lub jakikolwiek inny edytor tekstu, choć te dwa są najwygodniejsze - aby edytować pliki .XDB, które stanowią znakomitą większość plików gry, a swoją strukturą przywodzą na myśl XML lub HTML. Służą również do modyfikacji plików tekstowych (.txt), które wypakujemy z pliku texts.pak w folderze z grą.
Jeśli nie wystarczą nam podstawy, będziemy potrzebować przynajmniej niektórych spośród poniższych programów:
GNU Image Manipulation Program (GIMP)Lub Adobe Photoshop - program do obróbki graficznej zdjęć, tworzenia obrazów itp., a w naszym przypadku - do edycji tekstur zapisanych w formacie Direct Draw Surface (DDS). Zaleca się pobranie najnowszej wersji programu (Freeware), do otwarcia plików z rozszerzeniem .dds wymagana jest też odpowiednia wtyczkaPo pobraniu wrzucamy do folderu C:\Program Files\GIMP 2\lib\gimp\2.. Sposób eksportowania zmodyfikowanych tekstur opisany szerzej w dziale "Modyfikacja tekstur".
Audacity - do modyfikacji muzyki.
Granny Viewer - do podglądania szkieletów stworów przy klejeniu modeli, aktualnie niemożliwy do pobrania samodzielnie, ale znajduje się m. in. w pakiecie Nexus Buddy.
Sprawny system operacyjny (najlepiej Windows 7) - podczas tworzenia modyfikacji często trzeba pracować na kilku oknach jednocześnie, a starsze systemy mogą być w takich przypadkach niezbyt wygodne w użyciu.
Archangel - do konwersji modeli w celu ich modyfikacji.
Maya + Maya Exporting ToolsMożna też podobno użyć w tym celu programu Blender - do bezpośredniej edycji modeli z Heroes V.
Ponadto wymagane jest mnóstwo cierpliwości oraz chęci do pracy, przyda się również umiejętność łączenia faktów i wiadomości, a także wyciągania wniosków. Do tego, jak już wyżej wspominałem, przynajmniej podstawowa znajomość języka angielskiego i zbyt wiele wolnego czasu.
Dobrze też jest potrafić używać skrótów klawiaturowych, bo bardzo usprawnia to pracę. Oto podstawowe:
Ważne: Podczas pracy z GIMP-em mogą pojawić się dziwne nieprawidłowości z działaniem klawiatury. Wiąże się to ze zmianą języka wpisywania z Programisty na 214 przy wciskaniu kombinacji klawiszy Ctrl + Shift. Aby odwrócić te zmiany, wystarczy nacisnąć ponownie Ctrl + Shift.
Dobrze też jest potrafić używać skrótów klawiaturowych, bo bardzo usprawnia to pracę. Oto podstawowe:
Ogólne:
Ctrl + C - kopiuj
Ctrl + V - wklej
Ctrl + X - wytnijOd kopiowania różni się tym, że po wklejeniu pierwotny plik zostaje usuniętyCtrl + Z - anuluj ostatnią akcję
Ctrl + Y - powtórz anulowaną akcję
Delete - usuń zaznaczony plik
Ctrl + C - kopiuj
Ctrl + V - wklej
Ctrl + X - wytnijOd kopiowania różni się tym, że po wklejeniu pierwotny plik zostaje usuniętyCtrl + Z - anuluj ostatnią akcję
Ctrl + Y - powtórz anulowaną akcję
Delete - usuń zaznaczony plik
Notatnik:
Ctrl + Z - cofnij ostatnią akcję/ponów cofniętą akcję
Ctrl + S - zapisz zmiany
Ctrl + F - znajdź wskazaną frazę w tekście
Delete można stosować zamiennie z Backspace
Ctrl + Z - cofnij ostatnią akcję/ponów cofniętą akcję
Ctrl + S - zapisz zmiany
Ctrl + F - znajdź wskazaną frazę w tekście
Delete można stosować zamiennie z Backspace
Edytor map:
Ctrl + S - zapisz zmiany
Ctrl + S - zapisz zmiany
GIMP:
Ctrl + Z - cofnij akcjęteoretycznie można cofać do dowolnego stanu od momentu otworzenia pliku
Ctrl + Y - do przoduponawia cofnięte akcje, można ponawiać aż do ostatniej wykonanej przed cofaniem akcji; Uwaga: Jeśli po cofnięciu czynności dokonasz jakichkolwiek zmian, nie można wrócić do stanu sprzed cofania!
Ctrl + E - wyeksportujplik DDS; o eksportowaniu więcej w poradniku o modyfikacji tekstur
Ctrl + Shift + E - wyeksportuj jakokiedy chcemy wybrać ustawienia eksportowania i lokalizację plikuCtrl + C - kopiuj (zaznaczenie)
Ctrl + V - wklej (ze schowka)
Ctrl + X - wytnij (zaznaczenie)zaznaczony fragment zostaje usunięty, można go potem wkleić gdzie indziejF - przełącza na "Zaznaczanie odręczne"
Delete - usuwa zaznaczony fragment
Ctrl + kółko myszy - przybliżenie/oddalenie
Kółko myszy - przesunięcie podglądu w górę/dół
Ctrl + Shift + kółko myszy - przesunięcie podglądu w lewo/prawo
ShiftPrzyciśnięte przy rozpoczynaniu zaznaczania - nowe zaznaczenie nie zastąpi starego, tylko zostanie do niego dodane
CtrlPrzyciśnięte przy rozpoczynaniu zaznaczania - nowe zaznaczenie nie zastąpi starego, tylko zostanie od niego odjęte
Ctrl + ShiftPrzyciśnięte przy rozpoczynaniu zaznaczania - nowe zaznaczenie to zbiór pikseli należących zarówno do starego jak i dokonanego zaznaczenia
Ctrl + ShiftW trakcie zaznaczania odręcznego - segmenty wielokątne będą rysowane pod określonymi kątami
Ctrl + Z - cofnij akcjęteoretycznie można cofać do dowolnego stanu od momentu otworzenia pliku
Ctrl + Y - do przoduponawia cofnięte akcje, można ponawiać aż do ostatniej wykonanej przed cofaniem akcji; Uwaga: Jeśli po cofnięciu czynności dokonasz jakichkolwiek zmian, nie można wrócić do stanu sprzed cofania!
Ctrl + E - wyeksportujplik DDS; o eksportowaniu więcej w poradniku o modyfikacji tekstur
Ctrl + Shift + E - wyeksportuj jakokiedy chcemy wybrać ustawienia eksportowania i lokalizację plikuCtrl + C - kopiuj (zaznaczenie)
Ctrl + V - wklej (ze schowka)
Ctrl + X - wytnij (zaznaczenie)zaznaczony fragment zostaje usunięty, można go potem wkleić gdzie indziejF - przełącza na "Zaznaczanie odręczne"
Delete - usuwa zaznaczony fragment
Ctrl + kółko myszy - przybliżenie/oddalenie
Kółko myszy - przesunięcie podglądu w górę/dół
Ctrl + Shift + kółko myszy - przesunięcie podglądu w lewo/prawo
ShiftPrzyciśnięte przy rozpoczynaniu zaznaczania - nowe zaznaczenie nie zastąpi starego, tylko zostanie do niego dodane
CtrlPrzyciśnięte przy rozpoczynaniu zaznaczania - nowe zaznaczenie nie zastąpi starego, tylko zostanie od niego odjęte
Ctrl + ShiftPrzyciśnięte przy rozpoczynaniu zaznaczania - nowe zaznaczenie to zbiór pikseli należących zarówno do starego jak i dokonanego zaznaczenia
Ctrl + ShiftW trakcie zaznaczania odręcznego - segmenty wielokątne będą rysowane pod określonymi kątami
Ważne: Podczas pracy z GIMP-em mogą pojawić się dziwne nieprawidłowości z działaniem klawiatury. Wiąże się to ze zmianą języka wpisywania z Programisty na 214 przy wciskaniu kombinacji klawiszy Ctrl + Shift. Aby odwrócić te zmiany, wystarczy nacisnąć ponownie Ctrl + Shift.