Kwasowa Grota Heroes VIIMight & Magic XDark MessiahHorn of the AbyssHistoria Światów MMSkarbiecCzat
Cmentarz jest opustoszały



Mogło by się wydawać, że seria Heroes of Might and Magic skończy się wraz z blamażem HIV. Na nieszczęście prawa do serii gier marki M&M wykupił światowy potentat gier komputerowych - Ubisoft. Na fanów uniwersum M&M padł blady strach. W ich duszach zalęgły się lęk i trwoga, a nocą nieustanie dręczyły ich koszmary (jak swojsko!). Każdy zadawał sobie pytanie "Co dalej z sagą HoMM?". Prędko pojawiła się zapowiedź piątej część gry, która z czasem wywołała falę obaw i krytyki pod adresem Ubisoftu. Jednak z każdym prezentowanym screenem, uśmiechy na twarzach fanów stawały się coraz szersze. Do czasu wydania wersji beta. Wtedy wszyscy uświadomili sobie, że roboty jest jeszcze od groma, a czasu do premiery coraz mniej. Dlatego społeczeństwo graczy wystosowało apel "save Heroes V" aby nie dopuścić do wydania średnio grywalnego półproduktu. Udało im się! Producenci, postanowili przesunąć premierę aby dopracować grę. Ostatecznie na przełomie maja i czerwca 2006 roku, świat ujrzał piątą część serii Heroes of Might and Magic.

W starym uniwersum występowało wiele niejasności związanych z powstaniem planet i kontynentów. W nowym uniwersum wszystko stało się jasne i poukładane. Otrzymaliśmy Bogów w bardzo przystępnej postaci, którzy są odpowiedzialni za stworzenie świata. Każda najmniejsza kreatura ma swą genezę i wiadomo skąd wzięła się na świecie. Poszczególne rasy mają bogatą historie, opowiadające o ich dziejach poczynając od samego początku istnienia. Ze świeżo upieczonego Axeoth przenieśliśmy się do dziewiczego Ashanu, co oznaczało odcięcie się od dotychczasowego dorobku sagi HoMM. Choć pierwotnie plan był inny. Początkowo twórcy zamierzali kontynuować dotychczasową fabułę serii. Zastanawiano się czy kontynuować historię z Heroes IV, czy też pominąć ją zupełnie i wrócić do Heroes III. We wczesnych wersjach gry, można odnaleźć teksty nawiązujące do Axeoth.


W grze mamy do dyspozycji 8 frakcji: Ludzi, Demonów, Nekromantów, Elfów, Magów, Mrocznych Elfów, Krasnoludów i Orków. W przypadku Mrocznych Elfów jak i Krasnoludów był to debiut w serii HoMM. Naszą armię prowadzą Bohaterowie, jest ich 64. Podzieleni są na klasy świadczące o ich profesji. Możemy wcielić się w Rycerza, Lorda Demonów, Nekromantę, Łowcę, Maga, Czarnoksiężnika, Kapłana Runów lub Barbarzyńcę. Każdy gracz posiada co najmniej jedno miasto, które zapewnia armię i złoto. Umiejętne rozwijanie miasta jest niezbędne do zwycięstwa. Jego utrata niechybnie prowadzi do przegranej. Wśród dostępnych jednostek, stanowiących naszą armię, mogliśmy znaleźć praktycznie wszystkie najważniejsze stworzenia z Heroes III, jeśli nie w miastach to pośród jednostek neutralnych. Dodano także kilka nowych, niespotykanych wcześniej kreatur. Na polu bitwy można również posiłkować się machinami wojennym.
Wóz z Amunicją, powinien znajdować się w taborach każdej dobrze wyekwipowanej armii. Wystrzeliwując na wielkie odległości ciężkie pociski lub głazy, Katapulta jest zmorą zarówno obrońców zamków, jak i innych oddziałów. Namiot Medyka przyda się w każdej armii - ranny żołnierz lub stworzenie może udać się tu po leczenie. Naturalne rozwinięcie koncepcji kuszy. Potężna Balista wystrzeliwuje wielkie pociski z dużej odległości.

Podczas bitwy Bohaterowie mogą używać zaklęć których łącznie jest 48. Dzielą się na cztery szkoły magii: Światła, Przywołania, Zniszczenia i Mroku. Dostępne są również czary podróży, dzięki którym możemy sprawniej przemieszczać się po mapie. Orkowie są na tyle specyficzni, że posiadają własne zaklęcia w postaci Okrzyków Bojowych. Z kolei Krasnoludy dysponują Runami, którymi mogą dodatkowo wspierać swe wojska.

Podczas eksploracji mapy możemy natrafić na artefakty, przedmioty o magicznych właściwościach. Niektóre podnoszą statystyki Bohatera, inne zwiększają ilość zdobywanych zasobów, istnieją też takie które chronią przed magią. Jest ich łącznie 93, a ich zastosowanie jest różnorodne.

Na mapie przygody możemy natrafić na różnorakie lokacje, których łącznie jest 159. Mogą one podnosić umiejętności Bohatera, zwiększać liczebność jego armii, czy też dostarczać surowce. Jest ich 7:
Drewno Ruda Kryształy Siarka Rtęć Klejnoty Złoto

Gra opowiada historię ludów Ashanu, którym przyszło się mierzyć z inwazją Demonów. Jest to odpowiedni czas na odnowienie sojuszy, jak i na dokonanie zemsty. W takich czasach niczego nie można być pewnym. Sytuację będą próbowali uratować (lub pogorszyć) najmężniejsi herosi Ashanu. Poszczególne frakcje reprezentują:
Godyk - Przystań
Biara - Inferno
Markal- Nekropolis
Findan - Sylwan
Zehir - Akademia
Raelag - Loch
Wulfstan - Forteca
Gotai - Twierdza

Największym fenomenem i atrakcją piątej części serii HoMM, bez wątpienia był trójwymiar. Mapa przygody w wersji 3D robiła fenomenalne wrażenie.

Genialnie rozplanowano interfejs, który pojawiał się nawet w ekranie miasta, co znacznie ułatwiało rozgrywkę. Znacznie dopracowano Przegląd Królestwa z jego poziomu można teraz rozbudowywać miasto i werbować jednostki. Trójwymiar tchnięto również w ekrany miast, co dało piorunujący efekt!



Rewolucję przeszedł tryb rozwoju Bohatera. Oprócz trzech poziomów każdego talentu, otrzymaliśmy również ogrom zdolności, które znacząco urozmaiciły grę. Dodano także Tryb Taktyczny, który pojawiał się przed każdą potyczką, dla każdego Bohatera. Jednostki otrzymały znacznie większy zasób zdolności i umiejętności, co pozwala na stworzenie niezliczonych wariantów taktycznych.

Twórcy gry przyłożyli się również do tekstów. Biografię otrzymali nie tylko Bohaterowie ale także Jednostki i Miasta.

Przybyło również muzyki. Każda frakcja ma osobny motyw muzyczny w ekranie miasta, karczmie (poza Fortecą), na polu bitwy i w kampanii. Co więcej, większość Bohaterów kampanii ma własny utwór muzyczny. Oto dźwięki towarzyszące Izabeli.

Bardzo ciekawym dodatkiem, jest Tryb Pojedynków. Możemy w nim urządzić krótka batalię na wysokim poziomie bez komiczności rozwijania miasta.


Dopracowano również tryb gry w sieci. Stworzono Tryb Ducha, który pomaga zabijać nudę podczas tur przeciwnika.

Heroes of Might and Magic V potwierdza tezę, że tylko nieparzyste części sagi można uznać za trafione. Heroes V było spełnieniem snów wielu fanów serii. Można narzekać jedynie na brak trójkowej Cytadeli i cukierkową grafikę. Za bardzo cukierkową grafikę...

Losy powstawania Heroes V możecie prześledzić tutaj
© 2003-21 Kwasowa Grota. Wszelkie prawa zastrzeżone. Jakiekolwiek kopiowanie, publikowanie lub modyfikowanie tekstów grafiki i innych materiałów chronionych prawem autorskim znajdujących się na stronie bez wyraźnej zgody autorów jest zabronione.
Komnaty "Heroes V". Redakcja, kontakt